Sabtu, 23 Januari 2010

ATM BANK ISLAM LANGUAGE JAWI


Syukur alhamdullillah dikurniakan ALLah SWT idea apabila semalam 23 Janauari 2009 jam 9.00 malam ketika ingin melakukan transaksi di mesin ATM di Balakong. Seorang bangsa Cina membuat pengeluaran menggunakan Language Chinesse.

Tiba-tiba terfikir alangkah indahnya jika Bank Islam boleh memulakan usaha menggunakan Language Malay JAWI untuk urusan di mesin ATMnya.

Sudah tiba masanya tulisan JAWI diangkat semula ke martabat yang tinggi dan digunakan secara meluas dan bidang perbankan.



post to bank islam e-mel : bankislamcard@bankislam.com.my

2 ulasan:

  1. Syabas satu cadangan yang baik! Nak melaksanakan dengan berkesan bagaimana? Berapa ramai orang Melayu yang boleh membaca dan menulis jawi? Untuk makluman: Jawi banyak unsur-unsur Parsi sebab ada beberapa perkataan yang tidak ada dalan bahasa Arab dan perlu dipinjam dari bahasa Parsi/Iran tetapi tidak jadi masalah. Punca kegunaan jawi hampir pupus ialah disebabkan usaha penjajah 'British pigs and cunts'yang bersusah payah untuk menghapuskan penggunaan Bahasa Melayu sebagai 'lingua franca' di rantau kepulauan Melayu termasuk Filipina. Sebaliknya Belanda terutamanya dan Portugis tidak menyekat penggunaan Bahasa Melayu atau tulisan jawi tetapi menyekat hubungan dengan sheikh-sheikh Arab Hadramut yang mungkin dicap sebagai pengganas pada zaman itu. Sampai di zaman ini ada pulak bahalul-bahalul nak utamakan Bahasa Inggeris disebabkan tak boleh baca jawi sebab ia mula dari kanan ke kiri atau ikut-jam. Harap berjaya. تروسكن اوسها اندا

    BalasPadam
  2. En Illya,
    Kajian patut dibuat sebab pembelajaran jawi jadi makin mudah dengan adanya tulisan Arab dalam Windows dan secara tidak sedar kita banyak gunakan bentuk ejaan jawi dalam sms. Contoh-contoh: kepada/kpd = كفد , tangkap/tngkp = تغكف . Saya cadangkan LTAT anjur kursus asas jawi dengan bantuan Perpustakaan Negara Malaysia (PNM)sebab mereka mempunyai tenaga pengajar dan telah membangunkan software jawi.

    BalasPadam